Bedriftshelsetjenestene skal jobbe målrettet, risiko- og kunnskapsbasert, noe som betyr at virksomhetene og bedriftshelsetjenesten skal jobbe målrettet mot risikoforhold i virksomheten som har betydning for arbeidshelse. Har du i din virksomhet nok fokus på forebyggende arbeid?
Artikler om HMS og arbeidsmiljø
Les deg opp på arbeidsmiljørelaterte emner i bloggen vår.
- 18/12/2022 - KFBHHva er et sikkerhetsdatablad?Les mer
Et sikkerhetsdatablad er et følgeskriv som skal inneholde informasjon om farlige egenskaper og anbefalte vernetiltak ved bruk av farlige kjemikalier. Har du og din bedrift god kjennskap til hvilke helsefarer de ulike kjemikaliene kan føre til, og hvilket verneutstyr man bør bruke?
- 18/11/2022 - KFBHAvvik og avvikshåndteringLes mer
Arbeidstilsynet beskriver på sine nettsider at alle bedrifter skal ha rutiner for å avdekke, rette opp og forebygge avvik fra HMS lovgivningen. Dette er også et krav i Internkontrollforskriften og i Arbeidsmiljøloven. Har din bedrift en kultur for å melde og behandle avvik?
- 18/10/2022 - KFBHYrkesskade og yrkessykdomLes mer
Har du fått en skade eller sykdom som har sin årsak i eksponering eller hendelser på jobb? Hvordan skal man gå fram for å få en godkjenning av dette som yrkesskade/- sykdom?Det er ikke så lett å bli klok på regelverket og hvordan en skal melde dette. Vi vil her gi en kort oversikt.
- 18/09/2022 - KFBHÅ jobbe med mennesker kan gjøre deg sykLes mer
Å skape en god og meningsfull dag for eleven, pasienten eller kunden er det som oftest gir mest glede i en arbeidshverdag. For å få til dette, må man bruke egne følelser gjennom smil, engasjement og empati, uavhengig av den ansattes dagsform og humør. Forskning viser at arbeidstakere som ofte må undertrykke følelser, eller vise følelser som ikke er i overensstemmelse med egne følelser, har økt risiko for sykefravær.
- 18/08/2022 - KFBHFremtidens arbeidsliv for kontoransatteLes mer
Etter to år med pandemi og hjemmekontor har måten å jobbe på endret seg betraktelig. Studier viser at flere er positive til å fortsette med hjemmekontor også etter at samfunnet har åpnet. Hvordan skal dette gjøres slik at det blir best mulig vilkår for selve arbeidet?
- 18/07/2022 - KFBHNye råd om fysisk aktivitet – hva er anbefalingene for yrkesaktive?Les mer
I Arbeidsmiljøloven §3-4 står det at «Arbeidsgiver skal, i tilknytning til det systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeidet, vurdere tiltak for å fremme fysisk aktivitet blant arbeidstakerne.» Det betyr at arbeidsgivere har plikt til å vurdere tiltak som skal fremme fysisk aktivitet, men at de ikke har plikt til å gjennomføre slike tiltak. Dette vil være enda mer aktuelt etter at Helsedirektoratet 9. mai 2022 la fram nye nasjonale råd om aktivitet og stillesitting.
- 18/06/2022 - KFBHArbeidstilsynets satsning i 2022Les mer
En viktig oppgave for Arbeidstilsynet er å følge opp at virksomhetene ivaretar ansvaret de har for eget arbeidsmiljø. Virksomhetene skal arbeide systematisk og forebyggende med helse, miljø og sikkerhet (HMS) for å bidra til å hindre at ansatte blir utsatt for sykdom, skade og uforsvarlige arbeidsforhold i jobben.
- 18/05/2022 - KFBHHva er en faktaundersøkelse?Les mer
En faktaundersøkelse er en metode for å kartlegge og dokumentere faktiske forhold rundt arbeidsmiljøsaker som konflikter, trakassering eller andre varslingssaker i tilknytning til arbeidsplassen. En faktaundersøkelse baserer seg i stor grad på intervjuer med de involverte parter, vitner eller andre som besitter relevant informasjon i saken.
- 18/04/2022 - KFBHVarig bruk av hjemmekontor krever skriftlig avtaleLes mer
Bruker du hjemmekontor som en fast ordning må du og arbeidsgiver ha en skriftlig avtale om dette. I forbindelse med koronapandemien var det mange bedrifter og ansatte som fikk erfare fordelene ved å kunne utføre noe av kontorarbeidet hjemmefra. Vi ser derfor at mange virksomheter velger å fortsette med hjemmekontor-ordningen selv om det nå er mulighet å samles på jobben igjen.
- 18/03/2022 - KFBHValg av hansker på jobbLes mer
Mange yrker har arbeidsoppgaver som gjør at man må utsette huden, spesielt hendene, for vann, kjemikalier (eks. rengjøringsmidler), oljer og skjærevæsker på jobb. Slikt arbeid øker risikoen for å utvikle eksem og andre hudplager dersom man ikke jobber for å redusere eksponeringen. Utsatte yrkesgrupper er blant andre rengjøringsbransjen, frisører, helsepersonell og mekanikere. Du skal her få noen råd for hvordan du kan velge riktig type hanske for å forebygge arbeidsrelaterte hudplager.
- 18/02/2022 - KFBHSpillavhengighetLes mer
En kan bli avhengig av spill på lik linje som en kan bli avhengig av alkohol, narkotika eller legemidler. Det er ofte nysgjerrighet, fascinasjon eller «flukt» fra virkeligheten som er starten til problemene. Muligheten for gambling online har mest sannsynlig økt antall spillavhengige i Norge, og mange av disse er i jobb.
- 18/01/2022 - KFBHPsykisk helse og jobbLes mer
I Norge er en av fem sykemeldinger knyttet til psykisk helse. En tror dette er for lave tall, da det mest sannsynlig er noe underrapportering. Psykiske lidelser er ofte sammensatte, og kan også føre til fysiske plager/sykdom -og vise versa. Angst og depresjon er de mest vanlige diagnosene som er rapportert. Husk at det kan ramme alle; omtrent halvparten av den norske befolkningen får en psykisk lidelse/plage i løpet av livet. Hvordan kan arbeid være god medisin for ansatte med psykiske utfordringer?
- 18/12/2021 - KFBHHva er en konflikt, og hvordan skal det håndteres?Les mer
Konflikt stammer fra det latinske ordet ”conflictio”, som betyr sammenstøt. Når samhandling innebærer sammenstøt av motstridende interesser, kan konflikt oppstå. Har din bedrift gode rutiner for å håndtere konflikter?
- 18/11/2021 - KFBHHvilken type åndedrettsvern er riktig?Les mer
Åndedrettsvern er personlig beskyttelsesutstyr som skal beskytte brukerens luftveier mot inhalasjon av skadelige stoffer. Riktig type åndedrettsvern må velges for å gi tilstrekkelig beskyttelse. Vernet må passe til forurensingen og arbeidet. Støvmasker beskytter ikke mot gass, og halvmasker beskytter ikke mot oksygenmangel. Du skal her få en liten innføring i hvordan man velger riktig type åndedrettsvern.
- 18/10/2021 - KFBHRiktig valg av verneskoLes mer
Riktig valg av vernesko er viktig både for den ansattes helse og sikkerhet. Vernesko med ekstra støtdemping kan redusere sykefraværet som følge av belastninger på hardt underlag. Fallulykker kan også reduseres ved å velge tilpasset såler med tanke på sklisikring. Hvilken type vernesko bør du velge?
- 18/09/2021 - KFBHNår lav lyd oppleves som støyLes mer
Støy defineres som uønsket lyd. Støy kan derfor være alt fra flystøy til lyden fra et ventilasjonsanlegg. I arbeidslivet er det stor fokus på hørselsskadelig støy, men hva med lave lyder som oppleves som forstyrrende i arbeidshverdagen? Kan disse også ha en negativ helseeffekt?
- 18/08/2021 - KFBHArbeidsmiljø - noe mer enn vafler og firmahytte?Les mer
Det lønner seg å investere i arbeidsmiljøet. Et godt arbeidsmiljø skaper ikke bare trivsel, men gir høyere produksjon og motivasjon. Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) har funnet ut at arbeidsmiljø er knyttet til hvordan man organiserer, planlegger og gjennomfører arbeidet. Dette vil være veldig forskjellig fra bransje til bransje, og fra arbeidsplass til arbeidsplass. Derfor er det avgjørende at tilnærmingen er ulik, og at tiltak settes ut fra hva som er aktuelt for oss på vår arbeidsplass. Arbeidsmiljø er noe mer enn vafler og kake på arbeidsplassen, det handler rett og slett om hvordan vi jobber.
- 18/01/2021 - KFBHHva er asbest?Les mer
Mange kjenner ikke til farene knyttet til asbesteksponering, og særlig unge arbeidstakere i risikoyrker er lite bevisst farene ved asbest. Arbeidstilsynet har derfor hatt økt fokus på temaet de siste par årene. I dette blogginnlegget skal du få informasjon om hva asbest er, hvem som kan utsettes for asbest og hvilke helsefarer som kan oppstå hvis man eksponeres.
- 18/12/2020 - KFBHEr din arbeidsplass helsefremmende?Les mer
Kan arbeidsplassen være med å fremme en bedre helse hos sine ansatte? Ja det kan den - bare man satser på de virkemidlene som man gjennom forskning har funnet ut at faktisk virker.
- 18/11/2020 - KFBHHva er HMS?Les mer
Mange kan fort kjenne seg igjen i at HMS er «Helsikes Mye Styr». Begrepene er vanskelige og ukjente, og det er flere lover og forskrifter å forholde seg til. Som om ikke det er nok, er det flere tilsynsmyndigheter som har ulike krav til bedriften. Drømmen om å starte opp en bedrift og få jobbe med faget ditt kan fort snu til frustrasjon og forvirring over alt du må sette seg inn i.
- 16/10/2020 - KFBHTi tips til god ergonomi på arbeidsplassenLes mer
75 prosent av alle voksne opplever plager knyttet til muskel- og skjelettsystemet i løpet av en måned. Ifølge Helsedirektoratet koster muskel- og skjelettplager samfunnet ca. 150 milliarder årlig. Årsakene til muskel- og skjelettplager er sammensatte. Vi vil her belyse betydningen av gode ergonomiske tilpasninger på arbeidsplassen for å redusere faren for arbeidsrelaterte plager.
- 17/09/2020 - KFBHHils på vår trivelige sjømannslege HåkonLes mer
Om du skal jobbe på båt, med asbestsanering, offshore, med utrykningskjøretøy, som røykdykker eller i motorrom trenger du en helseattest som skal godkjenne at du er i normalt god form uten sykdommer som gir økt risiko. En slik helseattest fornyes jevnlig, for å sikre seg at ikke uønskede hendelser skal oppstå. Hos Kristiansund Felles Bedriftshelsetjeneste kan du få time til bedriftslege for arbeidsrelaterte helseattester.
- 19/08/2020 - KFBHHvordan redusere sykefravær?Les mer
Sykefraværet i Norge ligger i underkant av 6 %. Staten utbetaler årlig 37,7 milliarder kroner bare til sykepenger. Hvem blir sykemeldt, og hva kan vi gjøre for å beholde de ansatte på jobb til tross for helseplager?
- 02/07/2020 - KFBHHva er egentlig bedriftshelsetjeneste (BHT)?Les mer
Bedriftshelsetjenesten (BHT) driver med forebyggende arbeid innenfor helse, miljø og sikkerhet (HMS). BHT skal hjelpe bedriftene med å skape sunne og trygge arbeidsplasser. De ansatte skal være trygge på arbeid og BHT hjelper til slik at ansatte ikke blir syk av jobben sin. Men hva er egentlig BHT?
- 04/06/2020 - KFBHHar du mistanke om muggsopp på arbeidsplassen?Les mer
Betydningen av fuktproblemer og muggsopp som risikofaktorer for helseplager i inneklimasammenheng underbygges av flere store studier de siste årene. Felles er at de finner en sammenheng mellom en del luftveisrelaterte sykdomsutfall og forekomst av fuktskader eller muggsopp inne. Dette er viktig for både det forebyggende arbeidet og tiltakssiden når det gjelder inneklima og helse. Av mer vitenskapelig interesse er det slik at disse studiene ikke fastslår hva det faktisk er i de fuktige innemiljøene som gir helseeffektene eller hvilke biologiske mekanismer som ligger bak det at man kan bli syk.
- 04/05/2020 - KFBHPsykososialt arbeidsmiljø - mer enn fredagskaffe?Les mer
Psykososialt arbeidsmiljø er et samlebegrep som omfatter mellommenneskelig samspill på en arbeidsplass. Det omhandler organisatoriske forhold i arbeidslivet og de psykiske og sosiale påvirkninger mennesket utsettes for der. Psykososialt arbeidsmiljø handler om hvordan arbeidet blir organisert, planlagt og gjennomført -ikke om fredagskaffe, jobbtur og fruktkurv.
Arbeidsmiljøet påvirker vår helse og vårt engasjement, og dermed også resultater og produktivitet. Det er med andre ord smart å ta dette på alvor.
- 03/04/2020 - KFBHHjemmekontor - hva bør man tenke på?Les mer
Ansatte i ulike sektorer har brått fått endret sin arbeidshverdag som følge av covid-19, og for mange innebærer dette hjemmekontor. Hjemmekontor har for de fleste tidligere vært et supplement til det vanlige arbeidsstedet. Å brått gå fra et stort arbeidsmiljø med kolleger, til å skulle jobbe alene hjemmefra kan for mange være en utfordring. Her skal vi ta for oss noen av utfordringene man kan komme borti, og råd til hvordan dette kan løses.
- 03/03/2020 - KFBHHvordan sikre god kommunikasjon på arbeidsplassen?Les mer
Har du noen gang opplevd å bli misforstått, overkjørt, provosert av andres argumenter….? Kommunikasjon er utfordrende. Mangelfull eller dårlig kommunikasjon på arbeidsplassen kan føre til utrygghet, uklare arbeidsforhold, redusert produksjon samt at det kan bli en kilde til personkonflikter. Derfor vil alle på arbeidsplassen være tjent med å få dette til å fungere godt.
- 04/02/2020 - KFBHInneklima - hva bør jeg som arbeidsgiver vite?Les mer
Vi vet at dårlig eller mangelfull ventilasjon kan gi ansatte helseplager som trøtthet, hodepine, nedsatt konsentrasjon, økt irritasjon i slimhinner og økt hyppighet av luftveisinfeksjoner. I tillegg kan yteevnen og produktiviteten påvirkes. Det er derfor viktig at bedriftene har fokus på godt inneklima.
- 07/01/2020 - KFBHAKAN; arbeidsplassen som forebyggende arenaLes mer
Partene i norsk arbeidsliv (LO, NHO og Staten) etablerte Akan kompetansesenter og utviklet Akanmodellen så tidlig som i 1963, og er fortsatt et viktig verktøy for å hjelpe norsk arbeidsliv til å forebygge rus-og avhengighetsproblematikk i arbeidslivet. Selv om det å ha et Akansystem i bedriften ikke er nedfelt i Arbeidsmiljøloven, viser rettspraksis at det forventes at arbeidslivet har et system for å fange opp den type problematikk.
- 04/12/2019 - KFBHVold og trusler på arbeidsplassen; hva bør du som arbeidsgiver vite?Les mer
Vold og trusler er et omfattende arbeidsmiljøproblem, i Norge og internasjonalt. I Norge viser tall fra Statens Arbeidsmiljøinstitutt (STAMI) at 171 000 arbeidstakere det siste året har blitt utsatt for vold og trusler. De mest utsatte yrkesgruppene er vernepleiere, politi, pleie og omsorg, lærere, førskolelærere, saksbehandlere, sjåfører og servitører.
- 06/11/2019 - KFBHFem grep for å redusere stress på arbeidsplassenLes mer
Muskel- og skjelettlidelser og psykiske lidelser utgjør til sammen nesten 60 % av alt legemeldt sykefravær i Norge. 8, 5 million tapte dagsverk i 2017 skyldtes sykefravær relatert til en av disse lidelsene. Det er av stor betydning å redusere disse tallene, både i et individperspektiv, men også i et samfunnsperspektiv.
- 02/10/2019 - KFBHFørstehjelp redder livLes mer
Hva motiverer deg til å lære førstehjelp? Familie, venner eller andre nære som skader seg eller blir syke?
Alle har en plikt å hjelpe andre mennesker i nød.
Er du nærmest den som blir akutt syk eller skadet er det du som må ta ansvar og hjelpe.Din kunnskap og innsats kan redde liv.
- 03/09/2019 - KFBHRiktig sittestilling på kontoretLes mer
Det finnes ikke bare én «riktig» sittestilling. Det sies at den beste sittestillingen er den neste, så det viktigste er at man varierer arbeidsstilling hyppig. Det er inaktivitet og stillesitting i seg selv som er den største utfordringen.